Ön Koşul Dersleri:
Dersin Koordinatörü:
Dersi Verenler:
Dersin Amacı:
Öğrencilere PLC konusunda temel kavramları, bir makinenin kumanda ve otomasyon sistemlerini öğretmek, otomasyon süreçlerinde kullanımı ve avantajları konusunda bilgi sahibi yapmak.
Dersin İçeriği:
PLC sistemler, ana elemanları ve temel fonksiyonları, işlem kontrolü ve programlama formları, PLC güvenliği
Dersin Öğretim Yöntemleri:
1. Anlatım 2. Problem Çözme 3. Soru - Cevap 4. Laboratuvar Çalışması 5. Atölye Çalışması 6. Proje 7. Örnek Olay 8. Tartışma 9. Grup Çalışması 10. Konuk Konuşmacı 11. Gösteri Yöntemi
Dersin Ölçme Yöntemleri:
A. Ara Sınav B. Final C. Yoklama D. Kısa Sınav E. Sunum F. Ödev G. Proje H. Uygulama
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları
(ELT için hazırlanmıştır, MEC öğrenme çıktıları 2.sayfadadır) |
Program Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|
1,2,4,5,6,8,10,12 | 1,2,3,4,5 | A,B,C,D,G |
|
1,2,4,5,6,8,10,12 | 1,2,3,4,5 | A,B,C,D,G |
|
1,2,4,5,6,8,10,12 | 1,2,3,4,5 | A,B,C,D,G |
|
1,2,4,5,6,8,10,12 | 1,2,3,4,5 | A,B,C,D,G |
|
1,2,4,5,6,8,10,12 | 1,2,3,4,5 | A,B,C,D,G |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI | ||
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | PLC Donanımı, Çalışma Mantığı ve Programlama Algoritması Temelleri. | Konunun Okunması |
2 | Sayı Sistemleri ve Temel Mantık Devreleri. | Konunun Okunması |
3 | PLC Programlama Dilleri. Ladder ve FBD. | Konunun Okunması |
4 | PLC Giriş-Çıkış Elemanları ve Adresleme. | Konunun Okunması |
5 | Hafıza Elemanları, Set Reset İşlemleri ve Pozitif-Negatif Kenar Tetikleyiciler | Konunun Okunması |
6 |
Zamanlayıcı, Sayıcı ve Karşılaştırma İşlemleri,
Kilitleme ve Kontrol Devreleri +Uygulama |
Konunun Okunması |
7 |
Analog Sinyal İşleme, Analog Ölçeklendirme ve Matematiksel İşlemler.
+Uygulama |
Konunun Okunması |
8 | Ara Sınav | Ders Çalışması |
9 | Uygulama Projesi İçin Programlama Algoritması ve Database Oluşturulması | Konunun Okunması |
10 | PLC Programlama İle Proses ve Makine Kontrol Uygulamaları | Konunun Okunması |
11 | Kompak ve Modüler PLC Donanım Yapıları | Konunun Okunması |
12 |
PLC Haberleşme Yapıları ve Protokolleri
Scada-HMI ve PLC uygulamaları +Uygulama |
Konunun Okunması |
13 |
PID İle Proses Kontrol Uygulaması ve Programlama
+ Uygulama |
Konunun Okunması |
14 |
Yapısal Programlama ve Kontrol Kumanda Fonksiyonel güvenliği
+Uygulama |
Konunun Okunması |
15 | Final Sınavı | Ders Çalışması |
Kaynaklar
KAYNAKLAR | |
Ders Notu | Sunum slaytları, Fachkunde Mechatronik (Europa Lehrmittel) |
Diğer Kaynaklar |
Speicherprogrammierbare Steuerungen, Lehrbuch Grundstufe (Springer Verlag)
Eaton Schaltungsbuch Download : www.moeller.net.de/support/wiring_manuel.jsp |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI | |
Dokümanlar | Basılı Ders Notları |
Ödevler | Basılı Ders Notları ve Uygulama Örnekleri, Laboratuvar Çalışmaları |
Sınavlar | Quiz, Ara-Sınav, Final Sınavı |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ | ||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYI | KATKI YÜZDESİ |
Ödev | 2 | 5 |
Derse Devam | 14 | 5 |
Proje | 2 | 10 |
Ara Sınav | 1 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Finalin Başarıya Oranı | 50 | |
Yıl içinin Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI | ||||||
Elektronik Programı için Program Çıktıları | ||||||
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
PÇ 1 | Elektronik devrelerinin temellerini açıklar, matematiksel hesaplamaları ve gerekli ölçümleri yapar. | X | ||||
PÇ 2 |
Dijital ve analog elektronik tekniklerini tanımlar ve uygular.
Yeni devre bileşenleri, işlev grupları veya yeni devreleri sınama, ölçme, değerlendirme amaçlı deney ve ölçüm düzenekleri kurma, ölçü alabilme yeteneklerini kazanır. |
X | ||||
PÇ 3 | Mikrodenetleyicili sistem tasarımı yapar, programlar ve uygulamalar geliştirir. | |||||
PÇ 4 | Elektronik cihazlarda meydana gelebilecek arızaları tespit eder ve arızaları giderir. | X | ||||
PÇ 5 | Bilgisayar destekli çizim ve simülasyon programları kullanarak tasarım yapma ve mesleki plan ve projelerin çizimlerini ve uygulamalarını gerçekleştirme becerisi kazanır. | X | ||||
MYO Ortak Program Çıktıları - BİLGİ | ||||||
PÇ 6 | Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur. | X | ||||
PÇ 7 | İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur. | |||||
MYO Ortak Program Çıktıları - BECERİ | ||||||
PÇ 8 | Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır. | X | ||||
PÇ 9 | Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır. | |||||
PÇ 10 | Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir. | X | ||||
MYO Ortak Program Çıktıları - YETKİNLİK | ||||||
PÇ 11 | Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder | |||||
PÇ 12 | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | ||||
PÇ 13 | Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir | |||||
PÇ 14 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir. | |||||
PÇ 15 | Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar. |
PÇ 1 | Mekatronik ile ilgili temel kavramları tanımlar ve uygular. | |||||
PÇ 2 | Otomasyon sistem elemanlarını tanımlar ve programlar. | x | ||||
PÇ 3 | Makine elemanlarını tanır, matematiksel hesaplamaları yapar ve mekanik sistemleri tasarlar. | |||||
PÇ 4 | Hidrolik ve Pnömatik sistem elemanlarını açıklar ve sistemi tasarlar | |||||
PÇ 5 | Mekatroniğin ihtiyaç duyduğu düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma yetkinliğine sahiptir. | x |
AKTS İş Yükü Tablosu
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU | |||
Etkinlik | SAYISI |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 14 | 2 | 28 |
Ödev | 2 | 5 | 10 |
Proje | 2 | 6 | 12 |
Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 104 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,16 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |