Dersin Dili:
Almanca
Dersin Koordinatörü:
Dersi Verenler:
Dersin Amacı:
Fiziğin temel kavram ve prensiplerini öğrenciye kavratmak.
Dersin İçeriği:
Ölçüm birimleri, Hareket, Kuvvet, Enerji, Momentum, Dönme Hareketi, Açısal Momentum, Tork, Elektrik Alan, Coulomb Yasası, Doğru ve Alternatif Akım Devreleri, Termodinamik, Jeneratörler ve Motorların Çalışma Prensipleri konularında temel bilgiler.
Dersin Öğretim Yöntemleri:
1. Anlatım Yöntemi 2. Örnek Olay Yöntemi 3. Problem Çözme Yöntemi 4. Tartışma Yöntemi 5. Gösteri Yöntemi 6. Grup çalışması
Dersin Ölçme Yöntemleri:
A. Sunum B. Ödev C. Uygulama D. Proje E. Ara Sınav F. Final Sınavı G. Kısa Sınav
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları
(MYO ortak olarak hazırlanmıştır, Program bazlı öğrenme çıktıları 3.sayfada tanımlıdır) |
Program Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | |
Birimler ve Çevirmeleri bilir. | 10,11,14,15 | 1, 2, 3,4,7 | A,B,C,D,F | |
Kuvvet ve hareketi ele alan problemleri ölçme ve çözebilme becerisine sahip olur. | 10,11,14,15 | 1, 2, 3,4,7 | A,B,C,D,F | |
Enerji, iş ve güç kavramlarını öğrenir ve bu kavramlarla ilgili problemleri ölçme ve çözebilme becerisi kazanır. | 10,11,14,15 | 1, 2, 3,4,7 | A,B,C,D,F | |
Doğrusal momentum, itme ve çarpışma kavramlarını öğrenir ve bu kavramlarla ilgili problemleri ölçme ve çözebilme becerisi kazanır. | 10,11,14,15 | 1, 2, 3,4,7 | A,B,C,D,F | |
Dairesel yörüngede zaman, yer değiştirme, hız ve ivme kavramlarını anlar ve bu kavramlarla ilgili problemleri çözebilme becerisine sahip olur. | 10,11,14,15 | 1, 2, 3,4,7 | A,B,C,D,F | |
Elektrik alan ve manyetik alan hakkında bilgi sahibi olur. | 10,11,14,15 | 1, 2, 3,4,7 | A,B,C,D,F | |
Jeneratör, Motor çalışma prensipleri ve Alternatif akım devreleri hakkında bilgi sahibi olur. | 10,11,14,15 | 1, 2, 3,4,7 | A,B,C,D,F |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI | ||
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | ÖLÇÜM | Birimler |
2 | TEK BOYUTLU HAREKET (Yer değiştirme, Hız, İvme, Sabit ivmeli hareket) | Hareket Denklemleri |
3 | İKİ BOYUTLU HAREKET (Yer değiştirme, Hız, İvme, Sabit ivmeli hareket, iki boyutlu hareket) | Hareket Denklemleri |
4 | NEWTON HAREKET YASALARI (Eylemsizlik, Etki-Tepki) | Newton Hareket Yasaları |
5 | İŞ-ENERJİ (Kinetik Enerji, Esneklik Potansiyel Enerjisi, Yerçekimi Potansiyel Enerjisi, İş-Kinetik Enerji Teoremi) | Enerji nedir? |
6 | DÜZGÜN DAİRESEL HAREKET (Merkezcil Kuvvet, Merkezcil İvme, Açısal Yerdeğiştirme, Açısal Hız, Açısal İvme) | Dairesel hareket |
7 | EYLEMSİZLİK MOMENTİ, TORK | Lineer Momentum |
8 | Coulomb Yasası + Arasınav | Noktasal iki yükün birbirine uyguladıkları kuvvet |
9 | Elektrik Alan, Gauss Yasası ve Doğru Akım Devreleri | Noktasal yükün elektrik alanı, Sürekli yük dağılımına sahip cisimlerin elektrik alanı) |
10 | Manyetik Alan ve Faraday Yasası | Ohm Yasası, Akım, Direnç, Kirchoff kuralları, Devre analizi |
11 | Alternatif Akım Devreleri. | Biot-Savart Yasası, Ampere Yasası |
12 | Termodinamiğin Temel Prensip ve yasaları, İdeal Gazlar | Manyetik Akı, Manyetizmada Gauss Yasası, İndüklenen elektro motor kuvvet |
13 | Enerji ve Entropi Denklikleri, Yanma | |
14 | Jeneratörler ve Motorların Çalışma Prensipleri. Carnot Çevrimi, Otto ve Dizel Prosesler. | |
15 | Final Sınavı |
Kaynaklar
KAYNAKLAR | |
Ders Notu | Physik für Wissenschaftler und Ingenieure, Serway und Jewett, İnteraktif Slaytlar. |
Diğer Kaynaklar |
PHYSIK FÜR WISSENSCHAFTLER UND INGENIEURE MIT MODERNER PHYSIK (VIERTE AUSGABE) DOUGLAS C. GIANCOLI.
Fizik 1/ Fen ve Mühendislik Raymond A. Serway, Robert J. Beicher ( Çeviri: Prof. Dr. Kemal Çolakoğlu), |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI | |
Dokümanlar | Kaynaklar, interaktif slaytlar |
Ödevler | Newton Hareket Yasası, Düzgün çembersel hareketler, Coulomb Yasası, Alternatif Akım devreleri. |
Sınavlar | Kısa Sınav, Ara sınav, Final Sınavı |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ | ||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYI | KATKI YÜZDESİ |
Ödev | 2 | 5 |
Kısa sınav | 2 | 10 |
Derse Devam | 14 | 5 |
Ara Sınav | 1 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Finalin Başarıya Oranı | 50 | |
Yıl içinin Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
Mekatronik Programı için Program Çıktıları | ||||||
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Mekatronik ile ilgili temel kavramları tanımlar ve uygular. | X | ||||
2 | Otomasyon sistem elemanlarını tanımlar ve programlar. | |||||
3 | Makine elemanlarını tanır, matematiksel hesaplamaları yapar ve mekanik sistemleri tasarlar. | X | ||||
4 | Hidrolik ve Pnömatik sistem elemanlarını açıklar ve sistemi tasarlar | |||||
5 | Mekatroniğin ihtiyaç duyduğu düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma yetkinliğine sahiptir. | |||||
Elektronik Programı için Program Çıktıları | ||||||
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Elektronik devrelerinin temellerini açıklar, matematiksel hesaplamaları ve gerekli ölçümleri yapar. | X | ||||
2 |
Dijital ve analog elektronik tekniklerini tanımlar ve uygular.
Yeni devre bileşenleri, işlev grupları veya yeni devreleri sınama, ölçme, değerlendirme amaçlı deney ve ölçüm düzenekleri kurma, ölçü alabilme yeteneklerini kazanır. |
|||||
3 | Mikrodenetleyicili sistem tasarımı yapar, programlar ve uygulamalar geliştirir. | |||||
4 | Elektronik cihazlarda meydana gelebilecek arızaları tespit eder ve arızaları giderir. | |||||
5 | Bilgisayar destekli çizim ve simülasyon programları kullanarak tasarım yapma ve mesleki plan ve projelerin çizimlerini ve uygulamalarını gerçekleştirme becerisi kazanır. | |||||
Otomotiv Programı için Program Çıktıları | ||||||
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
PÇ 1 | Otto-Dizel motor teknolojileri ve güç aktarma organlarını açıklar ve alanı ile ilgili matematiksel hesaplamaları yapar. | X | ||||
PÇ 2 | İçten yanmalı motorların ve komponentlerinin montaj ve demontaj işlemlerini yapar. | |||||
PÇ 3 | Otomotiv elektriği ve elektroniğini açıklar. | |||||
PÇ 4 | Otomotiv parçalarının üretim teknolojilerini ve malzemelerini tanır, bilgisayar destekli tasarımını yapar. Gerekli ölçüm ve muayenelerini gerçekleştirir, arızalarını bulabilir. | |||||
PÇ 5 | Enerjinin etkin kullanımı, alternatif motorlar ve yakıtlar, otomotiv sektöründe yeni teknolojileri kavrayabilme ve proje üretebilme becerisi kazanır; küresel ısınma ve motor emisyonlarının çevreye etkileri konusunda bilgi sahibi olur. | |||||
MYO Ortak Program Çıktıları- BİLGİ | ||||||
PÇ 6 | Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur. | |||||
PÇ 7 | İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur. | |||||
MYO Ortak Program Çıktıları- BECERİ | ||||||
PÇ 8 | Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır. | |||||
PÇ 9 | Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır. | |||||
PÇ 10 | Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir. | X | ||||
MYO Ortak Program Çıktıları- YETKİNLİK | ||||||
PÇ 11 | Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder | X | ||||
PÇ 12 | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | |||||
PÇ 13 | Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir | |||||
PÇ 14 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir. | X | ||||
PÇ 15 | Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar. | X |
Programa Katkı Düzeyi Açıklama: 1 Çok Düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok Yüksek
AKTS İş Yükü Tablosu
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU | |||
Etkinlik | SAYISI |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 14 | 2 | 28 |
Ödev | 2 | 2 | 4 |
Kısa Sınav | 2 | 0,5 | 1 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Final Sınavı | 1 | 6 | 6 |
Toplam İş Yükü | 84 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,36 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |