Ön Koşul Dersleri:
Dersin Dili:
Almanca
Dersin Koordinatörü:
Dersi Verenler:
Dersin Amacı:
Öğrenciler pnömatik ve hidrolik temel kavramlarını ve sistemlerin çalışma ilkelerini öğrenebilmeli, akışkanların özelliklerini ve devre elemanlarını kavrayabilmeli, devre ve kontrol sistemlerini kurabilmeli, oluşan hataları analiz edebilmeli ve bakımlarını yapabilmeli.
Dersin İçeriği:
Basınçlı hava temel kavramları, devre elemanları, devreler ve kontrol sistemleri, hidrolik akışkanların özellikleri, devre elemanları ve devre kontrol sistemleri, devrelerin çalışma prensipleri
Dersin Öğretim Yöntemleri:
1. Anlatım 2. Problem çözme 3. Soru cevap 4. Laboratuvar çalışması 5. Atölye çalışması 6. Proje 7. Örnek olay 8. Tartışma 9. Grup Çalışması 10. Konuk Konuşmacı 11. Gösteri yöntemi
Dersin Ölçme Yöntemleri:
A. Ara Sınav B. Final C. Yoklama D. Kısa Sınav E. Sunum F. Ödev G Proje H. Uygulama
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları
(ortak olarak hazırlanmıştır, Program bazlı öğrenme çıktıları ileriki sayfalarda tanımlıdır) |
Program Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|
4,5,6,7,10,13,15 | 1,2,3,5,7,11 | A,B,C,D,F |
|
4,5,6,7,10,13,15 | 1,2,3,5,7,11 | A,B,C,D,F |
|
4,5,6,7,10,13,15 | 1,2,3,5,7,11 | A,B,C,D,F |
|
4,5,6,7,10,13,15 | 1,2,3,5,7,11 | A,B,C,D,F |
|
4,5,6,7,10,13,15 | 1,2,3,5,7,11 | A,B,C,D,F |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI | ||
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Basınçlı hava fiziksel temeller (Birimler, özellikler, kanunlar) | Konunun okunması |
2 | Hidrolik kumanda sistemleri, temel kavramlar ve hidrolik akışkanla | Konunun okunması |
3 | Basınçlı havanın hazırlanması ve dağıtılması | Konunun okunması |
4 | Hidrolik devre elemanları I (hidrolik pompalar ve motorlar) | Konunun okunması |
5 | Pnömatik devre elemanları I (basınçlı hava motorları ve silindirleri) | Konunun okunması |
6 | Hidrolik devre elemanları II (hidrolik silindirler ve -motorlar) | Konunun okunması |
7 | Pnömatik devre elemanları II (pnömatik silindirler ve tipleri) | Konunun okunması |
8 | Hidrolik devre elemanları III (hidrolik yön-, basınç- ve akış kontrol valfleri) + Ara Sınav | Konunun okunması |
9 | Pnömatik devre elemanları III (pnömatik yön-, akış- ve basınç kontrol valfleri) | Konunun okunması |
10 | Hidrolik temel devreler | Konunun okunması |
11 | Pnömatik devreler ve pnömatik sistemlerin bakımı | Konunun okunması |
12 | Hidrolik sistemlerin önleyici bakımı | Konunun okunması |
13 | Elektro-Pnömatik Sistemler ve devre elemanları | Konunun okunması |
14 | Elektro-Hidrolik Sistemler ve devre elemanları | Konunun okunması |
15 | Final Sınavı | Ders çalışması |
Kaynaklar
KAYNAKLAR | |
Ders Notu | Sunum slaytları, Fachkunde Mechatronik (Europa Lehrmittel) |
Diğer Kaynaklar |
Tabellenbuch Mechatronik (Europa Lehrmittel)
Pnömatik Devre Elemanları ve Uygulama Teknikleri (TMMOB/140) Festo Didaktik, Rexroth training systems for hydraulics |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI | |
Dokümanlar | Sunum slaytları, Uygulama notları, https://dubbel.mdesign.online/ |
Ödevler | Pnömatik devre elemanları, Hidrolik devre elemanları |
Sınavlar | Kısa sınav, ara sınav, final sınavı |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ | ||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYI | KATKI YÜZDESİ |
Ödev | 2 | 5 |
Derse Devam | 14 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 10 |
Ara Sınav | 1 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 50 |
Proje | ||
Toplam | 100 | |
Finalin Başarıya Oranı | 50 | |
Yıl içinin Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
Mekatronik Programı için Program Çıktıları | ||||||
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
PÇ 1 | Mekatronik ile ilgili temel kavramları tanımlar ve uygular. | |||||
PÇ 2 | Otomasyon sistem elemanlarını tanımlar ve programlar. | |||||
PÇ 3 | Makine elemanlarını tanır, matematiksel hesaplamaları yapar ve mekanik sistemleri tasarlar. | |||||
PÇ 4 | Hidrolik ve Pnömatik sistem elemanlarını açıklar ve sistemi tasarlar | X | ||||
PÇ 5 | Mekatroniğin ihtiyaç duyduğu düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma yetkinliğine sahiptir. | |||||
Otomotiv Programı için Program Çıktıları | ||||||
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
PÇ 1 |
Otto-Dizel motor teknolojileri ve güç aktarma organlarını açıklar ve alanı ile ilgili
matematiksel hesaplamaları yapar. |
|||||
PÇ 2 | İçten yanmalı motorların ve komponentlerinin montaj ve demontaj işlemlerini yapar. | |||||
PÇ 3 | Otomotiv elektriği ve elektroniğini açıklar. | |||||
PÇ 4 | Otomotiv parçalarının üretim teknolojilerini ve malzemelerini tanır, bilgisayar destekli tasarımını yapar. Gerekli ölçüm ve muayenelerini gerçekleştirir, arızalarını bulabilir. | |||||
PÇ 5 |
Enerjinin etkin kullanımı, alternatif motorlar ve yakıtlar, otomotiv sektöründe yeni
teknolojileri kavrayabilme ve proje üretebilme becerisi kazanır; küresel ısınma ve motor emisyonlarının çevreye etkileri konusunda bilgi sahibi olur. |
X | ||||
MYO Ortak Program Çıktıları - BİLGİ | ||||||
PÇ 6 | Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur. | X | ||||
PÇ 7 | İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur. | X | ||||
MYO Ortak Program Çıktıları - BECERİ | ||||||
PÇ 8 | Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır. | |||||
PÇ 9 | Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır. | |||||
PÇ 10 | Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir. | X | ||||
MYO Ortak Program Çıktıları - YETKİNLİK | ||||||
PÇ 11 | Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder | |||||
PÇ 12 | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | |||||
PÇ 13 | Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir | X | ||||
PÇ 14 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir. | |||||
PÇ 15 | Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar. | X |
AKTS İş Yükü Tablosu
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU | |||
Etkinlik | SAYISI |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 14 | 2 | 28 |
Ödev | 2 | 4 | 8 |
Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
Ara Sınav | 1 | 6 | 6 |
Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Proje | |||
Toplam İş Yükü | 94 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,76 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |