• Türkçe
  • English
  • Deutsch
Ders Kodu: 
MEC105
Ders Dönemi: 
Bahar
Ders Tipi: 
Zorunlu
Teori Saati: 
1
Uygulama Saati: 
2
Laboratuvar Saati: 
0
Kredi: 
2
AKTS: 
4
Ön Koşul Dersleri: 
Dersin Dili: 
Almanca
Dersin Koordinatörü: 
Dersi Verenler: 
Dersin Amacı: 
Öğrenciler pnömatik ve hidrolik temel kavramlarını ve sistemlerin çalışma ilkelerini öğrenebilmeli, akışkanların özelliklerini ve devre elemanlarını kavrayabilmeli, devre ve kontrol sistemlerini kurabilmeli, oluşan hataları analiz edebilmeli ve bakımlarını yapabilmeli.
Dersin İçeriği: 

Basınçlı hava temel kavramları, devre elemanları, devreler ve kontrol sistemleri, hidrolik akışkanların özellikleri, devre elemanları ve devre kontrol sistemleri, devrelerin çalışma prensipleri

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1. Anlatım 2. Problem çözme 3. Soru cevap 4. Laboratuvar çalışması 5. Atölye çalışması 6. Proje 7. Örnek olay 8. Tartışma 9. Grup Çalışması 10. Konuk Konuşmacı 11. Gösteri yöntemi
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A. Ara Sınav B. Final C. Yoklama D. Kısa Sınav E. Sunum F. Ödev G Proje H. Uygulama

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları

(ortak olarak hazırlanmıştır, Program bazlı öğrenme çıktıları ileriki sayfalarda tanımlıdır)

Program Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
  1. Pnömatik sistemlerin tanıtılması, endüstriyel örnekler
4,5,6,7,10,13,15 1,2,3,5,7,11 A,B,C,D,F
  1. Pnömatik sistemlerin devre elemanlarının tanıtılması, devre sembolleri, uygulamalı pnömatik devrelerin dizaynı ve kurulması 
4,5,6,7,10,13,15 1,2,3,5,7,11 A,B,C,D,F
  1. Hidrolik sistemlerin tanıtılması, endüstriyel örnekler
4,5,6,7,10,13,15 1,2,3,5,7,11 A,B,C,D,F
  1. Hidrolik sistemlerin devre elemanlarının tanıtılması, devre sembolleri, uygulamalı hidrolik devrelerin dizaynı ve kurulması
4,5,6,7,10,13,15 1,2,3,5,7,11 A,B,C,D,F
  1. Pnömatik ve hidrolik sistemlerin periyodik bakımların
4,5,6,7,10,13,15 1,2,3,5,7,11 A,B,C,D,F

Dersin Akışı

DERS AKIŞI
Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Basınçlı hava fiziksel temeller (Birimler, özellikler, kanunlar) Konunun okunması
2 Hidrolik kumanda sistemleri, temel kavramlar ve hidrolik akışkanla Konunun okunması
3 Basınçlı havanın hazırlanması ve dağıtılması Konunun okunması
4 Hidrolik devre elemanları I (hidrolik pompalar ve motorlar) Konunun okunması
5 Pnömatik devre elemanları I (basınçlı hava motorları ve silindirleri) Konunun okunması
6 Hidrolik devre elemanları II (hidrolik silindirler ve -motorlar) Konunun okunması
7 Pnömatik devre elemanları II (pnömatik silindirler ve tipleri) Konunun okunması
8 Hidrolik devre elemanları III (hidrolik yön-, basınç- ve akış kontrol valfleri) + Ara Sınav Konunun okunması
9 Pnömatik devre elemanları III (pnömatik yön-, akış- ve basınç kontrol valfleri) Konunun okunması
10 Hidrolik temel devreler Konunun okunması
11 Pnömatik devreler ve pnömatik sistemlerin bakımı Konunun okunması
12 Hidrolik sistemlerin önleyici bakımı Konunun okunması
13 Elektro-Pnömatik Sistemler ve devre elemanları Konunun okunması
14 Elektro-Hidrolik Sistemler ve devre elemanları Konunun okunması
15 Final Sınavı Ders çalışması

Kaynaklar

KAYNAKLAR
Ders Notu Sunum slaytları, Fachkunde Mechatronik (Europa Lehrmittel)
Diğer Kaynaklar Tabellenbuch Mechatronik (Europa Lehrmittel)

Pnömatik Devre Elemanları ve Uygulama Teknikleri (TMMOB/140)

Festo Didaktik, Rexroth training systems for hydraulics

Materyal Paylaşımı

MATERYAL PAYLAŞIMI 
Dokümanlar Sunum slaytları, Uygulama notları, https://dubbel.mdesign.online/
Ödevler Pnömatik devre elemanları, Hidrolik devre elemanları
Sınavlar Kısa sınav, ara sınav, final sınavı

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYI KATKI YÜZDESİ
Ödev 2 5
Derse Devam  14 5
Kısa Sınav  2 10
Ara Sınav  1 30
Final Sınavı  1 50
Proje    
Toplam   100
Finalin Başarıya Oranı    50
Yıl içinin Başarıya Oranı   50
Toplam    100

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

Mekatronik Programı için Program Çıktıları
No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
PÇ 1 Mekatronik ile ilgili temel kavramları tanımlar ve uygular.          
PÇ 2 Otomasyon sistem elemanlarını tanımlar ve programlar.          
PÇ 3 Makine elemanlarını tanır, matematiksel hesaplamaları yapar ve mekanik sistemleri tasarlar.          
PÇ 4 Hidrolik ve Pnömatik sistem elemanlarını açıklar ve sistemi tasarlar         X
PÇ 5 Mekatroniğin ihtiyaç duyduğu düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma yetkinliğine sahiptir.          
Otomotiv Programı için Program Çıktıları
No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
PÇ 1 Otto-Dizel motor teknolojileri ve güç aktarma organlarını açıklar ve alanı ile ilgili

matematiksel hesaplamaları yapar.

         
PÇ 2 İçten yanmalı motorların ve komponentlerinin montaj ve demontaj işlemlerini yapar.          
PÇ 3 Otomotiv elektriği ve elektroniğini açıklar.          
PÇ 4 Otomotiv parçalarının üretim teknolojilerini ve malzemelerini tanır, bilgisayar destekli tasarımını yapar. Gerekli ölçüm ve muayenelerini gerçekleştirir, arızalarını bulabilir.          
PÇ 5 Enerjinin etkin kullanımı, alternatif motorlar ve yakıtlar, otomotiv sektöründe yeni

teknolojileri kavrayabilme ve proje üretebilme becerisi kazanır; küresel ısınma ve motor emisyonlarının çevreye etkileri konusunda bilgi sahibi olur.

      X  
MYO Ortak Program Çıktıları - BİLGİ
PÇ 6 Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur.         X
PÇ 7 İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur.       X  
MYO Ortak Program Çıktıları - BECERİ
PÇ 8 Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır.          
PÇ 9 Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır.          
PÇ 10 Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir.     X    
MYO Ortak Program Çıktıları - YETKİNLİK
PÇ 11 Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder          
PÇ 12 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır.          
PÇ 13 Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir       X  
PÇ 14 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir.          
PÇ 15 Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar.       X  

 

AKTS İş Yükü Tablosu

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü
(Saat)
Ders Süresi  14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 2       28
Ödev 2 4 8
Kısa Sınav  2 1 2
Ara Sınav 1 6 6
Final Sınavı 1       8  8
Proje      
Toplam İş Yükü     94
Toplam İş Yükü / 25 (s)     3,76
Dersin AKTS Kredisi     4