Ön Koşul Dersleri:
Dersin Dili:
Almanca
Dersin Koordinatörü:
Dersi Verenler:
Dersin Amacı:
Ölçmenin temel ilkeleri ve ölçme hatalarının kavranması, Elektrik ve elektronik temel elemanlarını tanıyarak ölçü aletlerinin çalışma ilkelerini kavrayabilme ve elektrik-elektronik ölçü aletlerini kullanabilmesidir.
Dersin İçeriği:
Ölçme temel ilkeleri, ölçme hataların çeşit ve tespitleri, sıcaklık ölçümü, AC ve DC sistemlerde akim, gerilim, frekans, iş, güç vb. temel elektriksel büyüklüklerin ölçülmesi ve ilgili ölçü aletlerin temel yapı ve devre bağlantı şekilleri
Dersin Öğretim Yöntemleri:
1. Anlatım 2. Problem Çözme 3. Soru - Cevap 4. Laboratuvar Çalışması 5. Atölye Çalışması 6. Proje 7. Örnek Olay 8. Tartışma 9. Grup Çalışması 10. Konuk Konuşmacı 11. Gösteri Yöntemi
Dersin Ölçme Yöntemleri:
A. Ara Sınav B. Final C. Yoklama D. Kısa Sınav E. Sunum F. Ödev G. Proje H. Uygulama
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları | Program Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Ölçmenin temel ilkelerini kavrayabilme | 1,2,3,4,6,8,10,12 | 1, 2, 3 | A, B, C, D,H |
Ölçü aletlerinin çalışma ilkelerini tanıyabilme | 1,2,3,4,6,8,10,12 | 1, 3,4,7,8 | A, B, C, D,H |
Elektrik ve elektronik ve mekanik büyüklükleri ölçebilme | 1,2,3,4,6,8,10,12 | 1, 2, 3,4,8 | A, B, C, D,H |
Elektrik ve elektronik ölçü aletlerinin yapılarını anlayabilme ve kullanabilme | 1,2,3,4,6,8,10,12 | 1, 2, 3, 4,8,9 | A, B, C, D,H |
Temel elektronik devre elemanlarını tanıyabilme | 1,2,3,4,6,8,10,12 | 1, 2, 3, 4 | A, B, C, D,H |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI | ||
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Ölçüm türü. Ölçme ilkeleri, ölçme yöntemleri ve ölçme prosedürleri | Kaynaklara Dayalı Hazırlık |
2 | İstatistik - bir dizi ölçümün değerlendirilmesi, ölçüm hataları. Ölçüm sapmalarının ve ölçüm belirsizliğinin hesaplanması. | Kaynaklara Dayalı Hazırlık |
3 | SI birim sisteminin ölçümü. Elektriksel değişkenler, ölçüm elektroniği, analog-dijital dönüşüm. | Kaynaklara Dayalı Hazırlık |
4 | Akım ve gerilim ölçümü | Kaynaklara Dayalı Hazırlık |
5 | Direnç, kapasitans ve endüktans ölçümü | Kaynaklara Dayalı Hazırlık |
6 | Fiziksel büyüklüklerin ölçümü. Sensörlerin sınıflandırılması ve özellikleri. | Kaynaklara Dayalı Hazırlık |
7 | Uzunluk, açı ve eğim ölçümü | Kaynaklara Dayalı Hazırlık |
8 | Kuvvet ve basınç ölçümü | Kaynaklara Dayalı Hazırlık |
9 | Sıcaklık ölçümü | Kaynaklara Dayalı Hazırlık |
10 | Akış ve seviye ölçümü | Kaynaklara Dayalı Hazırlık |
11 | İvme ve Hızın Ölçülmesi | Kaynaklara Dayalı Hazırlık |
12 | Titreşim ölçümü | Kaynaklara Dayalı Hazırlık |
13 | Optik büyüklüklerin ölçümü | Kaynaklara Dayalı Hazırlık |
14 | Piezoelektrik aktüatörler | Kaynaklara Dayalı Hazırlık |
15 | Final Sınavı |
Kaynaklar
KAYNAKLAR | |
Ders Notu | Sunum Dosyası, Laboratuvar Notları |
Diğer Kaynaklar |
[1] Taschenbuch der Elektrotechnik : Grundlagen und Elektronik, Ralf Kories, Heinz Schmidt-Walter, Frankfurt am Main : Harri Deutsch, 2006
[2] Elektrik devrelerinin temel özellikleri, Gültekin Yıldız, İstanbul, Boğaziçi Üniversitesi, 1974 [3]Elektriksel Ölçme ve Ölçüm Cihazları, Nurettin Abut, Farzin Asadi, ISBN: 6052012734 [4] Thomas Mühl, Einführung in die elektrische Messtechnik, Teubner, 2006 |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI | |
Dokümanlar | Basılı Notlar, Coadsys Yeditepe |
Ödevler | Basılı Notlar, Laboratuar Ödevleri, Coadsys Yeditepe |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ | ||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYI | KATKI YÜZDESİ |
Ödev | 2 | 5 |
Kısa Sınav | 4 | 5 |
Yoklama | 14 | 5 |
Ara Sınav | 1 | 35 |
Final Sınavı | 1 | 50 |
Proje | - | --- |
Toplam | 100 | |
Finalin Başarıya Oranı | 50 | |
Yıl içinin Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI | ||||||
Elektronik Programı için Program Çıktıları | ||||||
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
PÇ 1 | Elektronik devrelerinin temellerini açıklar, matematiksel hesaplamaları ve gerekli ölçümleri yapar. | X | ||||
PÇ 2 |
Dijital ve analog elektronik tekniklerini tanımlar ve uygular.
Yeni devre bileşenleri, işlev grupları veya yeni devreleri sınama, ölçme, değerlendirme amaçlı deney ve ölçüm düzenekleri kurma, ölçü alabilme yeteneklerini kazanır. |
X | ||||
PÇ 3 | Mikrodenetleyicili sistem tasarımı yapar, programlar ve uygulamalar geliştirir. | X | ||||
PÇ 4 | Elektronik cihazlarda meydana gelebilecek arızaları tespit eder ve arızaları giderir. | X | ||||
PÇ 5 | Bilgisayar destekli çizim ve simülasyon programları kullanarak tasarım yapma ve mesleki plan ve projelerin çizimlerini ve uygulamalarını gerçekleştirme becerisi kazanır. | |||||
MYO Ortak Program Çıktıları - BİLGİ | ||||||
PÇ 6 | Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur. | X | ||||
PÇ 7 | İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur. | |||||
MYO Ortak Program Çıktıları - BECERİ | ||||||
PÇ 8 | Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır. | X | ||||
PÇ 9 | Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır. | |||||
PÇ 10 | Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir. | X | ||||
MYO Ortak Program Çıktıları - YETKİNLİK | ||||||
PÇ 11 | Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder | |||||
PÇ 12 | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | ||||
PÇ 13 | Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir | |||||
PÇ 14 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir. | |||||
PÇ 15 | Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar. |
AKTS İş Yükü Tablosu
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU | |||
Etkinlik | SAYISI |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 14 | 2 | 28 |
Ödev | 2 | 4 | 8 |
Kısa sınav | 4 | 1 | 4 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Proje | |||
Toplam İş Yükü | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |