Ön Koşul Dersleri:
Dersin Dili:
Türkçe
Dersin Koordinatörü:
Dersi Verenler:
Dersin Amacı:
Bu dersin amacı kontrol kuramı ile endüstriyel otomasyon sistemleri pratiği arasında bir bağ kurmaktır. Ders aynı zamanda endüstriyel ölçme ve ölçme cihazları anlamayı hedeflemektedir.
Dersin İçeriği:
Proses otomasyon sistemlerine genel bakış. Otomasyon sistemlerinin hiyerarşik yapısı. Ölçme sistemleri. Enstrümanların statik ve dinamik karakteristikleri. Sınaklık, basınç ve akış ölçmenin temel prensipleri. PLC ve DCS ye dayalı proses otomasyonu. Enstrüman ve kontrol ağları. İnsan makine arabirimleri. Sistem mühendisliği bakışından otomasyon projeleri
Dersin Öğretim Yöntemleri:
1.Anlatım 2. Problem çözme 3.Soru cevap 4. Laboratuvar çalışması 5.Atölye çalışması 6. Proje 7. Örnek olay 8. Tartışma 9. Grup Çalışması 10.Konuk Konuşmacı 11. Gösteri yöntemi
Dersin Ölçme Yöntemleri:
A. Ara Sınav B. Final C. Yoklama D. Kısa Sınav E. Sunum F. Ödev G Proje H.Uygulama
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları | Program Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Endüstriyel otomasyon sistemlerinin temel çalışma prensiplerini ve hiyerarşisini anlar | 2,6,7,9,12 | 1,2,3 | A,B,C,D,F,H |
Fiziksel büyüklüklerin çalışma prensiplerini ve arkasındaki fiziksel kuramları bilir. | 2,6,7,9,12 | 1,2,3 | A,B,C,D,F,H |
Endüstriyel otomasyon sistemlerin tüm bileşenlerini tanır | 2,6,7,9,12 | 1,2,3 | A,B,C,D,F,H |
Sistemik bakış açısı ile proje tasarlar | 2,6,7,9,12 | 1,2,3 | A,B,C,D,F,H |
Endüstriyel teknolojileri takip eder. | 2,6,7,9,12 | 1,2,3 | A,B,C,D,F,H |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI | ||
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Endüstriyel Otomasyon Sisteminin Temelleri | Konunun Okunması |
2 | Otomasyon Sistemlerinde Enstürmantasyon ve Sensörler | Konunun Okunması |
3 | Otomasyon Sistemlerinde Aktüatörler | Konunun Okunması |
4 | Endüstriyel Otomasyon Kontrol Sistemleri.Açık ve Kapalı Çevrim. | Konunun Okunması |
5 | Endüstriyel Otomasyon PLC ve DCS sistemleri | Konunun Okunması |
6 | Endüstriyel Otomasyon Denetçi Sistemleri | Konunun Okunması |
7 | İşletim Programları ve Programlama Dilleri | Konunun Okunması |
8 | Ara Sınav | Ders Çalışması |
9 | Otomasyon İletişim Ağları | Konunun Okunması |
10 | Endüstriyel İletişim Sistemleri ve Protokolleri | Konunun Okunması |
11 |
Proses Kontrol Sistemleri Örnekleri
+Uygulama |
Konunun Okunması |
12 |
Hafıza ve Mantık Devreleri Örnekleri
+Uygulama |
Konunun Okunması |
13 |
PID Kontrol Örnekleri
+Uygulama |
Konunun Okunması |
14 | İnsan Makine Sistemleri.Scada-HMI | Konunun Okunması |
15 | Final Sınavı | Ders Çalışması |
Kaynaklar
KAYNAKLAR | |
Ders Notu | Sunum Slaytları |
Diğer Kaynaklar |
Seitz M.: Speicherprogrammierbare Steuerungen: System- und Programmentwurf für die Fabrik- und Prozessautomatisierung, vertikale Integration, 2008, Carl Hanser Verlag, München
Otomasyon Sistem Üreticilerinin katalogları |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI | |
Dokümanlar | Langmann R. (Hrsg.): Taschenbuch der Automatisierung, 2., neu bearbeitete Auflage, 2010, Carl Hanser Verlag, München |
Ödevler | Otomasyon Sistem Enstrümanları,Otomasyon Ağı |
Sınavlar | Kısa sınav, ara sınav, final sınavı |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ | ||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYI | KATKI YÜZDESİ |
Ödev | 2 | 5 |
Derse Devam | 14 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 10 |
Ara Sınav | 1 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Finalin Başarıya Oranı | 50 | |
Yıl içinin Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI | ||||||
Mekatronik Programı için Program Çıktıları | ||||||
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
PÇ 1 | Mekatronik ile ilgili temel kavramları tanımlar ve uygular. | |||||
PÇ 2 | Otomasyon sistem elemanlarını tanımlar ve programlar. | X | ||||
PÇ 3 | Makine elemanlarını tanır, matematiksel hesaplamaları yapar ve mekanik sistemleri tasarlar. | |||||
PÇ 4 | Hidrolik ve Pnömatik sistem elemanlarını açıklar ve sistemi tasarlar | |||||
PÇ 5 | Mekatroniğin ihtiyaç duyduğu düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma yetkinliğine sahiptir. | |||||
Elektronik Programı için Program Çıktıları | ||||||
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
PÇ 1 | Elektronik devrelerinin temellerini açıklar, matematiksel hesaplamaları ve gerekli ölçümleri yapar. | |||||
PÇ 2 | Dijital ve analog elektronik tekniklerini tanımlar ve uygular.Yeni devre bileşenleri, işlev grupları veya yeni devreleri sınama, ölçme, değerlendirme amaçlı deney ve ölçüm düzenekleri kurma, ölçü alabilme yeteneklerini kazanır. | X | ||||
PÇ 3 | Mikrodenetleyicili sistem tasarımı yapar, programlar ve uygulamalar geliştiri. | |||||
PÇ 4 | Elektronik cihazlarda meydana gelebilecek arızaları tespit eder ve arızaları giderir. | X | ||||
PÇ 5 | Bilgisayar destekli çizim ve simülasyon programları kullanarak tasarım yapma ve mesleki plan ve projelerin çizimlerini ve uygulamalarını gerçekleştirme becerisi kazanır. |
MYO Ortak Program Çıktıları - BİLGİ | ||||||
PÇ 6 | Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur. | X | ||||
PÇ 7 | İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur. | X | ||||
MYO Ortak Program Çıktıları - BECERİ | ||||||
PÇ 8 | Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır. | |||||
PÇ 9 | Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır. | |||||
PÇ 10 | Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir. | |||||
MYO Ortak Program Çıktıları - YETKİNLİK | ||||||
PÇ 11 | Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder | |||||
PÇ 12 | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | ||||
PÇ 13 | Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir | |||||
PÇ 14 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir. | |||||
PÇ 15 | Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar. |
AKTS İş Yükü Tablosu
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU | |||
Etkinlik | SAYISI |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 14 | 3 | 42 |
Ödev | 2 | 1 | 2 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 94 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,76 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |