• Türkçe
  • English
  • Deutsch
Ders Kodu: 
ELT210
Ders Dönemi: 
Güz
Ders Tipi: 
Zorunlu
Teori Saati: 
1
Uygulama Saati: 
2
Laboratuvar Saati: 
0
Kredi: 
2
AKTS: 
4
Dersin Dili: 
Almanca
Dersin Koordinatörü: 
Dersi Verenler: 
Dersin Amacı: 
Öğrencilere PLC konusunda temel kavramları, bir makinenin kumanda ve otomasyon sistemlerini öğretmek, otomasyon süreçlerinde kullanımı ve avantajları konusunda bilgi sahibi yapmak.
Dersin İçeriği: 

PLC sistemler, ana elemanları ve temel fonksiyonları, işlem kontrolü ve programlama formları, PLC güvenliği

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1. Anlatım 2. Problem Çözme 3. Soru - Cevap 4. Laboratuvar Çalışması 5. Atölye Çalışması 6. Proje 7. Örnek Olay 8. Tartışma 9. Grup Çalışması 10. Konuk Konuşmacı 11. Gösteri Yöntemi
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A. Ara Sınav B. Final C. Yoklama D. Kısa Sınav E. Sunum F. Ödev G. Proje H. Uygulama

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları Program Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
  1. Otomasyon Temelleri ile PLC temel kavramları ve kullanım alanlarını bilir.
1,3,9,10,11,12 1,2,3,4,5 A,B,C,D,G
  1. Otomasyon donanımlarını tanıyarak PLC bileşenlerini ve fonksiyonlarını tanır ve uygulamaları öğrenir..
1,3,9,10,11,12 1,2,3,4,5 A,B,C,D,G
  1. PLC temel fonksiyonlarını bilir ve otomasyon tekniğinde uygulama yapabilir.
1,3,9,10,11,12 1,2,3,4,5 A,B,C,D,G
  1. İşlem kontrolü ve programlama formlarını bilir
1,3,9,10,11,12 1,2,3,4,5 A,B,C,D,G
  1. Otomasyon, PLC güvenliği ve emniyetli kullanımı konusunda bilgi sahibi olur, Giriş, Çıkış ünitelerini ve Programlama yöntemlerini bilir.
1,3,9,10,11,12 1,2,3,4,5 A,B,C,D,G

Dersin Akışı

DERS AKIŞI
Hafta Konular Ön Hazırlık
1 PLC yapısı ve çalışma prensibi Konunun okunması
2 Tek ve modüler PLC üniteleri Konunun okunması
3 CPU (Central Processing Unit) Konunun okunması
4 Programların oluşturulması Input/output Konunun okunması
5 Projelendirme, programlama yapısı Konunun okunması
6 Temel fonksiyonlar, açma – ve kapama kontakları Konunun okunması
7 Tekrar, Uygulama Konunun okunması
8 Ara Sınav Ders çalışması
9 Temel fonksiyonlar, ikili sistem bağlantılar ,Uygulama Konunun okunması
10 Temel mantık kapıları, “ve-veya”fonksiyonları ,Uygulama Konunun okunması
11 Hafıza, sayım ve zamanlama fonksiyonları ,Uygulama Konunun okunması
12 Proses ve Makine Kontrol  Programlama Fonksiyonları ,Uygulama Konunun okunması
13 Kumanda sistemlerin fonksiyonel güvenliği ,Uygulama Konunun okunması
14 Scada-HMI ve PLC haberleşmeleri ile protokolleri , Uygulama Konunun okunması
15 Final Sınavı-Uygulama olarak yapılacak.PLC-HMI  Eğitim Setleri Üzerinden.  

Kaynaklar

KAYNAKLAR
Ders Notu Sunum slaytları, Fachkunde Mechatronik (Europa Lehrmittel)
Diğer Kaynaklar Speicherprogrammierbare Steuerungen, Lehrbuch Grundstufe (Springer Verlag)

Eaton Schaltungsbuch Download : www.moeller.net.de/support/wiring_manuel.jsp

 

Materyal Paylaşımı

MATERYAL PAYLAŞIMI 
Dokümanlar Basılı Ders Notları
Ödevler Basılı Ders Notları ve Uygulama Örnekleri, Laboratuvar Çalışmaları
Sınavlar Quiz, Ara-Sınav, Final Sınavı

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYI KATKI YÜZDESİ
Ödev 2 10
Proje 2 10
Derse Devam (Devam Zorunluluğu %80) 1 5
Kısa Sınav (Quiz)    
Ara Sınav 1 25
Final Sınavı (Min Başarı / Geçme Notu: DD %40) 1 50
Toplam   100
Finalin Başarıya Oranı (Min Başarı / Geçme Notu: DD %40)   50
Yıl içinin Başarıya Oranı   50
Toplam   100

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI
No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5  
1 Elektronik ile ilgili kavramları bilir, Elektronik devre elemanlarını tanır ve ilgili devrelerde kullanır.       X    
2 Elektronik devre bileşenlerinin fiziksel dayanım sınırlarını tanıma ve bunlara göre çalışma koşullarını belirleme becerisini kazanır.            
3 Bilgisayar destekli çizim ve simülasyon programları kullanarak tasarım yapma ve mesleki plan ve projelerin çizimlerini ve uygulamalarını gerçekleştirme becerisi kazanır.         X  
4 Edinilen kuramsal ve deneysel bilgileri, neden sonuç ilişkisi içinde kullanarak karşılaşılan olası sorunlarda çözüm üretebilme becerisine sahip olur.            
5 Alanı ile ilgili ya da alan dışındaki kişilerle yapılan takım çalışmasında sorumluluk alabilme ve uyum sağlayabilme veya bireysel çalışma yapabilme becerisi kazanır.            
6 Elektronik devre ve sistemlerde denetim tabanlı işlevlerin tasarımı ve kontrolü hakkında temel bilgileri kullanarak çözüm üretebilme becerisini kazanır.            
7 Meslek etiği ve kalite konularında edinilmiş olan temel bilgileri çalışma hayatına taşıyarak uygulayabilme becerisini kazanır.            
8 Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil yeterliliklerine sahip olma becerisini kazanır.            
9 Sanayi ve hizmet sektöründeki ilgili süreçleri yerinde inceleyerek uygulama becerisi kazanır.       X    
10 İş güvenliği, işçi sağlığı ve çevre koruma bilincine sahip olarak mezun olur.       X    
11 Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilinci, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilinci kazanır.       X    
12 Yeni devre bileşenleri, işlev grupları veya yeni devreleri sınama, ölçme, değerlendirme amaçlı deney ve ölçüm düzenekleri kurma, ölçü alabilme yeteneklerini kazanır.     X      

 

AKTS İş Yükü Tablosu

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü
(Saat)
Ders Süresi  14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödev 2 5 10
Proje 2 6 12
Ara Sınav 1 4 4
Final Sınavı 1 8 8
       
Toplam İş Yükü     104
Toplam İş Yükü / 25 (s)     4,16
Dersin AKTS Kredisi     4